هر آنچه درباره ی این دوره باید بدانید

آزادی به معنای واقعی کلمه صرف رها شدن بی هدف نیست. آزادی واقعی، خروج از هر محدودیت و تعلقی برای رهایی و حرکت در بی‏ نهایت است؛ در هر آزادی یک سلب است و یک ایجاب. لذا بالاترین شعار آزادی، شعار لا اله الا الله است. غایت حرکت و نهایت آزادی انسان، همان هدف زندگی، یعنی خود خداوند و توحید است که از طریق برپایی عدالت محقق است از این جهت فلسفه بعثت انبیاء نیز توحید و برپایی عدالت برای توحید است. راه رسیدن به هدف زندگی، عبودیت، صراط مستقیم و تسلیم در بندگی و اسلام است، لذا همه جن و انس برای حرکت در این راه خلق شده‏ اند. انسان که صاحب اراده است می‏تواند از این راه منحرف شود،  مواظبت در راه ماندن یعنی تقوا که تقوا به معنی پرهیزکاری نیست. اگر در زندگی، قوای دانی انسان برقوای عالی او تسلط پیدا کرد، این فرد از مسیر عبودیت خارج شده است، انقلاب  قوای عالی بر علیه حاکمیت قوای دانی و بازگشت به مسیر عبودیت، توبه است. انسان‏ها به نسبت حرکت در مسیر آزادی و هدف زندگی دوگونه ‏اند یا حقیرند و یا بزرگ، انسان‏ های بزرگ یا خواسته‏ های بزرگشان در حیطه خود دانی است، یا دغدغه ‏های خود عالی و انسانی دارند که اگر دردهای بزرگ انسانی و فطری داشته باشند بزرگی روح پیدا می کنند و بزرگوار می شوند.

نقطه آغازین هر بحث باید نقطه مشترک و مورد توافق با مخاطب باشد. برای شروع مباحث، نقطه مشترک همه مخاطبین، با هر منش و تفکری، موضوع انسان است. انسان و فطرت ام‏ المسائل معارف انسانی و اسلامی است. وقتی کسی اذعان کرد که انسان است بلافاصله این سوال مطرح می ‏شود که تمایز انسان از سایر موجودات چیست؟ اختلاف اصلی انسان با سایر موجودات، تفکر و عقل است. لذا مباحث محتوایی با کتاب «آزادی انسان» آغاز و در این کتاب ابتدا بحث آزادی تفکر و اندیشه به عنوان شاخصه انسان مطرح می‏ شود. انسانی که آزادی را با رهایی در خود عالی و به استخدام و اسارت کشیدن خود دانی، حیوانیت و طبیعت، تعریف می ‏کند، برای چنین انسانی، جایگاه آزادی اجتماعی بر پایه آزادی معنوی مشخص می‏ شود به گونه ‏ای که بدون آزادی معنوی، آزادی اجتماعی معنی نمی ‏دهد. بعد از آزادی اجتماعی دو رکن جامعه اسلامی مبتنی بر هجرت و جهاد است، و به قول شهید مطهری دین مقدس اسلام از جنبه اجتماعى بر دو پایه هجرت‏ و جهاد استوار است‏.
در آزادی به سوی هدف زندگی، چه در آزادی معنوی و چه در آزادی‏ های اجتماعی، انسان مواجه با موانع و دشمن درونی و بیرونی می ‏شود. جهاد، تلاش خستگی‏ ناپذیر برای برداشتن مانع حاکمیت خود دانی است. جهاد در دو حیطه جهاد اکبر و اصغر در مواجهه با موانع  درونی و مبارزه و نابودی دشمن بیرونی است. در صورتی که موانع بیشتر از توان انسان باشد، اسلام تسلیم و ایستایی را جایز نمی ‏شمارد، بلکه دور زدن و دور شدن از موانع درون و بیرون، برای قوی شدن و مانع برداشتن جهادی، دستورالعمل مکتب آزادی‏ بخش است. البته جهاد برای ایجاد صلح و صلح فقط در سایه عدالت ارزشمند است.
اگر انسان در صحنه کارزار و جهاد، انسانی را اسیر کرد آیا می ‏تواند او را برده خود کند؟ چرا اسلام اجازه برده ‏داری و سلب آزادی آنسان ‏ها را داده است؟ این مساله، در دنیای امروز شبهه ‏ای قوی است که خصوصاً از جانب غرب و مسیحیت به اسلام وارد شده است که در انتهای کتاب آزادی انسان، پس از بحث جهاد، مساله برده ‏داری به عنوان دالان تربیت، مورد بحث و بررسی قرا گرفته است.

سیر مطالعاتی

تجلی هدف (خدا) در زندگی انسان که گسیختگی و تشتت را از انسان می‏زداید موضوع کتاب «خدا در زندگی انسان» را تشکیل می‏‌دهد.
پس از تبیین جایگاه خداوند در معرفت و اندیشه انسان به عنوان هدف نهایی خلقت عالم در کتاب آزادی بندگی، هدف زندگی، در کتاب خدا در زندگی انسان، به لزوم عملی تجلی خداوند در زندگی انسان پرداخته می‏شود. نکته مهم این است که برای ورود خدا در زندگی انسان از کدام نقطه باید شروع کرد؟ همانگونه که آغازین بحث در سیر مطالعاتی بینش مطهر، از آزادی اندیشه بود برای تحقق برنامه تربیتی حضور خداوند در زندگی انسان، باید از فکر شروع کرد. ایجاد نظام فکری و قرارگاه اندیشه‏‌ای، انسان را به سمت وحدت شخصیت سوق می‏‌دهد و او را از بیماری فکرهای پراکنده نجات خواهد داد. با استناد به آیه ۲۹ سوره زمر، اگر بر فکر انسان ارباب‏‌های متفرق حاکم باشند و دستورهای متفاوت بدهند، این انسان از لحاظ روانشناسی مریض است. چنین انسانی ممکن است کارهای خوب زیادی انجام دهد، ولی یک کار بزرگ نمی‏‌تواند انجام دهد. پس ابتدا باید با ایجاد نطام فکری به وحدت و انسجام فکری برسد، سپس قلب و رفتار را در این نظام قرار دهد تا وحدت شخصیت پیدا کند.

برای معرفی هر طرحی در ابتدا لازم است چستی و چرایی آن برای مخاطب مشخص و کلیات به شکل نقشه هوایی، ارائه گردد. مخاطب باید بداند این برنامه به دنبال چیست و چه کار باید بکند. در طرح آموزشی- تربیتی بینش مطهر، کتاب بینش مطهر به عنوان اولین کتاب متکفل این مهم می‏‌باشد. بینش مطهر مدعی است: افق اندیشه نظام­‌مند بینش مطهر، اندیشه انتظار بزرگ و تفکر زمینه‌­ساز ظهور می‌­باشد که با دو رکن ایجاد و تبیین نظام فکری، فراتر از انباشت دانش‌‏ها و کادرسازی و کادریابی با تربیت مربی و استاد، پیگیری می‏شود. در کتاب بینش مطهر همچنین پاسخ سوال‏‌ها و شبهات مربوط به طرح بینش مطهر، راهکارهای عملیاتی و کاربردی راه‏‌اندازی طرح و کلیه مطالبی که برای این طرح نیاز به توضیح می‏‌باشد، ارائه شده است.

در این دوره کتاب بینش رفتار قرآنی نیز تدریس می شود.

این مجلد از کتاب شامل سور حمد، توحید، قدر، کوثر، تکاثر، عصر، ناس، فلق، کافرون، جمعه، منافقون،

انسان بوده و ضمن توجه به تمام آیات سوره در قالب سیاق‌های مشخص‌شده در تفسیر شریف المیزان، در هر سیاق به یک آیه توجه ویژه شده و موضوع آن از نظر علمای ربانی مورد بررسی قرار گرفته است

استاد دوره :

حجه الاسلام و المسلیمن دکتر علی انصاری بایگی

ایشان از طلاب فاضل حوزه ی علمیه هستند و  در حوزه های علمیه و دانشگاه ها مشغول به تدریس هستند.

همچنین در رشته ی تخصصی فلسفه تحصیل و دارای مقالات متعدد علمی پژوهشی هستند.

همچنین از اساتید برجسته ی دبیرخانه بینش مطهر هستند که در این سال ها در حوزه و دانشگاه به تدریس آثار استاد مطهری می پردازند.

نحوه ی برگزاری دوره

این دوره به صورت آنلاین می باشد

مباحثه در نرم افزار قرار و کلاس در پلتفرم الوکام می باشد

این دوره ۱۲ جلسه است که هفته ای یک جلسه و چهارشنبه ها ساعت ۱۸ می باشد.

مباحثه از ساعت ۱۶.۴۵ شروع می شود.

حضور در مباحثه و کلاس اجباری است.

پایان هر کتاب آزمون کتاب باز برگزار می شود.

حداکثر غیبت ۲ جلسه می باشد و چنانچه غیبت بیش از ۲ جلسه باشد اجازه ی شرکت ندارید و شهریه دوره فقط ۳۰ درصد آن برگشت داده می شود.